luni, 24 martie 2008

Combinatorul Cezar Caluschi, banii publici si prietenul Viorel

Ieri, cand ma plimbam linistit prin complexul comercial Carrefour, dau nas in nas cu un personaj arhicunoscut in lumea businessului din Iasi. Este cunoscut ca un combinator, un intrigant, un jucator la toate capetele si un mulgator de parale publice sau private. E prietenul miliardarilor iasului (pe multi dintre ei i-a consiliat cum sa faca multe milioane de euro pe seama afacerilor cu statul), dar si al politicienilor din varful piramidei puterii (pe care i-a consiliat cum sa faca bani negri sau albi ajuntandu-i pe afaceristii ieseni sa faca afaceri de milioane de euro cu statul). E vorba de mirificul Cezar Florentin Caluschi, un nene despre care cetatenii de rand nu stiu prea multe. Nu stiu pentru ca nu au fost informati, iar toate golaniile lui s-au ascuns sub pres. Din doua motive: unul, a fost actionar la ziarele Monitorul de Iasi si Ziarul de Iasi, prin prisma carora si-a aranjat multe din treburile nasoale ale carierei sale, iar celalalt motiv, pentru ca, atunci cand a simtit pericolul, s-a folosit de parghii si prietenii pentru a ucide din fasa orice incercare de publicare a unor materiale despre combinatiile sale.



De pilda, asa s-a intamplat si cu un material de presa ce urma sa apara in cotidianul "Flacara Iasului". Primisem informatii despre mai multe combinatii facute de Cezarica, prin societatea sa, "Oameni si Companii" (OSC), pe bani publici si cu sprijinul netagaduit al unor persoane numite politic in posturi cheie. Am dat aceste informatii baietilor din redactie si au inceput sa investigheze daca sunt sau nu reale, si daca pot constitui elementele unui subiect de presa. Baietii au inceput documentarea si intrasera in faza de a cere parerea celor de la "Oamenii si Companii", si binenteles de la mirificul Cezarica.



In momentul in care un redactor de la "Flacara Iasului" a luat legatura cu cei de la "OSC" s-a pus in miscare morisca. Imediat primesc un telefon de la patron. Incepe el sa imi povesteasca despre Cezar cat de cinstit si onest este, mai ceva decat o usa de biserica. (nu prea tinea vrajeala!) Imi spune ca Cezar e prietenul lui, ca au afaceri impreuna si sa opresc materialul. Nu de tot, doar pana ce vine Cezar in Iasi sa ne arate ca el e cinstit si corect. A doua zi, redactorul merge din nou la OSC pentru a discuta detaliile combinatiilor cu angajatii lui Cezar. Nici bine nu iese de pe usa firmei ca primeste un telefon. Un nene i se recomanda ca fiind Viorel Roman, noul sau patron. Ii ordona sa opreasca documentarea si sa nu mai faca nicio o miscare in ceea ce-l priveste pe Cezar. I se spune acceasi placa despre pogorarea sfantului Cezar in Iasi despre smerenia si corectitudinea acestuia.



Binenteles ca redactorul a ramas socat. Ma uitam la el cand imi povestea ce se intamplase si imi dadeam seama ca acest baiat parca fusese lovit de tren. Nu mai patise asa ceva pana atunci. Redactorul sef statea si el mirat si imi cerea explicatii si lamuriri. Ce sa faca si ce va urma de acum incolo. Asa se va intampla cu toate documentarile lor? O sa-i sune pe toti patronul si o sa cenzureze brutal materialele? Nici eu nu stiam ce se va intampla, dar nu puteam decat sa-i linistesc si sa le spun ca asa ceva nu se va intampla cat sunt eu acolo. Le-am promis ca o sa vorbesc cu patronul sa-i explic cum sta treaba cu presa.



Am vorbit cu patronul. I-am explicat ca a gresit si ca este o mare prostie ce face. Imi spunea ca nu a stiut ce sa faca pentru ca tot il suna Cezar si il presa. I-am zis inca o data ca nu e corect. M-a linistit explicandu-mi ca de fapt el nu are nicio combinatie cu nimeni. Singurul lucru care il impune este ca Biserica sa fie promovata in ziar. In rest nu-l intereseaza ce apare despre primar, despre Fenechiu, despre Carlan, despre politica sau despre oamenii de afaceri. "Matele te ocupi ca stii mai bine despre ce este vorba. Eu n-am nicio o treaba cu nimeni din Iasi. Eu n-am afaceri in Iasi asa ca nu ma intereseaza ce scrii matale acolo la ziar" - imi spunea cu nonsalanta Viorel Roman.



Cezar n-a mai aparut. Nici articolul despre el, pentru ca Viorel Roman s-a asigurat, prin intermediari, ca acest subiect este facut uitat. Nu ma pronunt daca ceea ce a facut Cezar Caluschi, la brat cu firma "The Red Point" (va zice ceva numele acesta?!), este corect sau incorect. Stiu doar ca acest mirific personaj a fost extrem de panicat cand s-a pus pe tapet aceasta afacere si a incercat din rasputeri sa opreasca aparitia in presa a combinatiilor sale. A reusit. Pe moment doar. Exista inca multe ziare interesate de ceea ce a facut Caluschi&comp pe banii publici. Iar nu cred ca Viorel Roman se apuca acum de cumparat ziare sau de cenzurat toata presa.

Niciun comentariu: